سئو تکنیکال بدون دانش فنی
سئو تکنیکال Technical SEO چیست؟ کامل ترین چک لیست سئو فنی
افزایش بازدید سایت باعث میشود که در میان رقبا در موتور جستجوی گوگل، سایت شما در نتایج اولیه نمایش داده شود. با انجام این کار، زمانی که افراد درباره موضوعات حوزه کسب و کار شما سرچ میکنند، سایت شما در سایتهای اولیه نمایش داده میشود و احتمال این که آنها روی سایت شما کلیک کنند، بسیار بالاست. ساخت و بهینه سازی صحیح این فایل به مدیر سایتهای بزرگ اجازه میدهد ایندکسشدن مهمترین صفحات را در اولویت بگذارند و از بودجه خزش، موثرتر استفاده کنند. برای آموزش ساخت و بهینه کردن فایل روبوتس طبق اصول سئو توصیه میکنیم حتماً مقاله ساخت فایل robots.txt را مطالعه کنید. قبل از اینکه برویم سراغ چک لیست سئوی تکنیکال، باید بدانیم اصلاً چرا باید بهینهسازی فنی سایت برای ما مهم باشد.
نقشههای سایت معمولاً فایلهای XML هستند که URLs مهم وبسایت شما را لیست میکنند. نقشههای سایت به موتورهای جستجو کمک میکنند تا سایت شما را بهتر بخوانند و به سرعت ایندکس کنند. اگر از سیستم مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس استفاده میکنید، افزونههایی مانند Yoast و Rank Math میتوانند به طور خودکار نقشههای سایت را برای شما ایجاد کنند. این افزونهها به شما این امکان را میدهند که با یک کلیک، نقشه سایت خود را بهروزرسانی کنید و آن را به موتورهای جستجو معرفی کنید. سئو تکنیکال یکی از مهمترین بخشهای سئو سایت است و با ایجاد ساختار و زیرساختهای بهینه فنی کمک میکند تا گوگل درک بهتری از صفحات شما داشته باشد. اما واقعا چرا سئو تکنیکال مهم است و چطور میتوان سایت را از نظر فنی سئو کرد؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل سئو تکنیکال بپردازیم تا بهترین نتیجه را صفحه نتایج جستجوی گوگل بگیرید.
با استفاده از این ابزار، میتوانید اطمینان حاصل کنید که وبسایت شما به بهترین نحو برای خزندههای موتورهای جستجو و کاربران بهینهسازی شده است. سئو تکنیکال به فرآیند بهینه سازی جنبههای فنی یک وبسایت با هدف کسب رتبه بالاتر در صفحات نتایج جستجو، اشاره دارد. جنبههای فنی، شامل بهینه سازی ساختار، کد و زیرساخت وبسایت برای موتورهای جستجو و کاربرپسندتر شدن آن است. سئو فنی در کنار سئو داخلی (On-page SEO) و سئو خارجی (Off-page SEO) جز مهمترین بخشهای بهینه سازی وبسایت محسوب میشود. بدون بهینهسازی فنی مناسب، موتورهای جستجو ممکن است نتوانند محتوای یک وبسایت را به طور مؤثر، خزش و ایندکس کنند.
موتورهای جستجو از رباتها برای خزش و دریافت اطلاعات وبسایتها استفاده میکنند. برای مثال میتوانید خزش یک محتوای خاص را محدود کنید یا کاری کنید که صفحههای کراول شده در صفحات نتیجه جستجو نمایش داده نشوند یا لینکهای صفحه را فالو نکنند. همچنین میتوانید با استفاده از لینکهای داخلی، به رباتها در درک بهتر محتوای صفحهها کمک کنید. سئوی فنی یا تکنیکال مربوط به ساختار فنی سایت است و باید به صورت اصولی انجام شود تا خزنده های گوگل راحت تر بتوانند به صفحات مختلف سایت دسترسی داشته باشند. بهبود سرعت سایت، بهینه سازی کدها، ایجاد نقشه سایت مپ، شناسایی و برطرف کردن خطاهای سایت، ریسپانسیو کردن سایت، شناسایی لینک های شکسته از جمله موارد سئوی تکنیکال است. مشکلات محتوای تکراری همچنین میتواند منجر به جریمه توسط موتورهای جستجو شود و به رتبهبندی کلی وبسایت در موتورهای جستجو آسیب بزند.
ولی این رستوران شما آسانسور ندارد و مشتریان برای مراجعه باید از پلهها استفاده کنند. خب چه اتفاقی می افتد؟ بله معلوم است، کمتر کسی پیدا میشود که 20 طبقه را بخواهد از پلهها بالا بیاید. در واقع شما برای دسترسی و راحتی مشتریان هیچ اقدامی انجام ندادهاید و بدین ترتیب آنها را از دست میدهید. Chrome Dev Tools به ویژه برای برگه Performance و ماژول Lighthouse آن مفید است، که از طریق آن ها میتوان به بررسی عمیق مسائل سرعت صفحات به صورت جدا و دقیق پرداخت. راه حل چیست؟ حتما قبل از حذف و انتقال یک صفحه، برای جلوگیری از پیوند های مرده سایت، آن ها را تغییر مسیر Redirect دهید. تغییر مسیر صفحات ایده حال ترین حالت است آن ها را به مکانی دیگر منتقل میکنید که جایگزین صفحه قبلی میشود.
جالب است بدانید امنیت، یکی از ارکان های مهم در سئو تکنیکال سایت است که در حفظ داده های آن و از همه مهم تر، تضمین ایندکس صحیح آن موثر خواهد بود. همانطور که می دانید، با گسترش کلاهبرداری های اینترنتی، گوگل موضوع امنیت سایت شما را به شدت مهم تلقی می کند که به طور طبیعی در سئو و رتبه بندی آن نیز موثر خواهد بود. وجود فیشینگ، نقض حریم خصوصی کاربران و هر نوع تهدیدی که به کاربر آسیب وارد کند، شما را از رتبه بندی گوگل حذف خواهد کرد. وب سایتی که به صورت صحیح سئو تکنیکال را انجام داده باشد، مشکلی در روند خزش سایت خود مشاهده نخواهد کرد. تمام صفحات سایت به صورت پیوسته و در مدت زمان چند ساعت تا چند روز ایندکس شده و در گوگل نمایش داده می شوند. سئو تکنیکال موضوعات متنوعی را دربر می گیرد و شرکت های مختلف با راهکارهای متفاوتی با آن مواجه می شوند.
رتبه بندی صفحات شما شامل برخی از عناصر درون صفحه و خارج از صفحه است که قبلاً به آنها اشاره کردیم. به یاد داشته باشید که همه این عناصر با هم کار می کنند تا یک سایت سئو فرندلی ایجاد کنند. اگر وبسایت شما به زبانهای مختلف ارائه میشود، از تگ Hreflang برای مشخص کردن زبان هر صفحه استفاده کنید. این کار به موتورهای جستجو کمک میکند تا نسخه مناسب هر صفحه را به کاربران نمایش دهند. ساختار وبسایت شما باید به گونهای باشد که موتورهای جستجو به راحتی بتوانند آن را درک کرده و در صفحات آن بخزند.
به عنوان مثال، شما ممکن است را به عنوان دامنه منتخب وب سایت خود انتخاب کنید. این امر به موتورهای جستجو امکان میدهد كه نسخه www سایت شما را در اولویت قرار دهند و همه كاربران را در آن URL هدایت كنید. در غیر این صورت موتورهای جستجو با این دو نسخه به صورت سایتهای جداگانه برخورد میکنند و در نتیجه ارزش سئویی آن صفحه پراکنده میشود. البته اخیرا خود گوگل نسخهای از سایت را برای نمایش جستجوگرها برای شما شناسایی و انتخاب میکند. سئو تکنیکال بخشی از فرآیند سئو سایت است که در آن اقدام به بهینهسازی مسائل فنی سایت نظیر کدنویسی میکنیدتا مطمئن شوید سایت نیازهای فنی موتورهای جستجو را برای گرفتن رتبه برآورده میکند. مهمترین المانهای سئو فنی عبارتند از کرول شدن، نمایه سازی یا ایندکس، نحوه رندر شدن سایت و معماری آن.
در این بخش یاد میگیریم که چطور با سئو فنی، رتبه وبسایت در موتورهای جستجو را بهتر کنیم. بهبود رتبه وبسایت به بعضی عوامل در سئو داخلی و سئو خارجی نیز مرتبط است. به یاد داشته باشید که تمام این عناصر کنار هم میتوانند وبسایتی با سئو عالی و بهینهسازی شده بسازند، بنابراین بهتر است هنگام بهینهسازی هیچ کدام از معیارها را از قلم نیندازید. به احتمال زیاد در قسمت بررسی قابلیت کراول شدن این مرحله را میگذرانید، اما بد نیست که اینجا هم آن را مطرح کنیم. همانطور که گفتیم، باید مطمئن شوید که رباتهای جستجو به صفحات مدنظر شما هدایت میشوند و به راحتی به آنها دسترسی پیدا میکنند. برای مثال، ابزار «robots.txt Tester» گوگل به شما فهرستی از صفحات محدودشده برای کراول و ایندکس شدن را ارائه میکند.
اگر متوجه شدید که سرور شما دچار مشکل شده، با استفاده از راهحلهای موجود، این مشکلات را رفع کنید. زمانی که اصول اولیه سئو تکنیکال را بررسی کردید و تغییرات لازم را در وبسایت خود اعمال کردید، میتوانید به جزئیات بخشهای دیگر در سئو فنی بپردازید. APIهای گوگل یکی از مهمترین ابزارهای سئو شناخته میشود که باعث میشود ترافیک سایت شما به صورت طبیعی افزایش پیدا کند. به همین دلیل میتوانید روی این موضوع سرمایهگذاری کنید و با تبدیل مخاطبان هدف به مشتریان واقعی، سود خود را از یکی کسب و کار آنلاینتان تا حد قابل توجهی افزایش دهید. بهترین مرجع برای کسب دانش تخصصی در این زمینه، شرکت در دوره سئو باکس ژاکت است.
این جنبه سئو ممکن است چندان به چشم نیایند، اما نتایج آن بسیار باورنکردنی است. استفاده از این گواهی به دلیل آن که اطلاعات و حریم خصوصی کاربران در سایت ما قرار دارد، اهمیت زیادی دارد. پروتکل HTTPS یکی از بهترین پروتکلهای موجود است که با استفاده از آن میتوانید اتصال امن برای کاربران برقرار کنید. سئو داخلی به تمام فرآیندهایی گفته میشود که داخل سایت انجام میشوند؛ مانند تولید محتوا. در فرآیند تولید محتوا همه چیز داخل سایت انجام میشود؛ مثل لینکسازی داخلی، بهینهسازی متاتگها، آدرس سایت، انکرتکستها، توزیع کلمات کلیدی و…! پس سئو داخلی از مهمترین بخشهای سئو است و باید حتماً آن را جدی بگیرید.
اولین ابزار سئو تکنیکال گوگل سرچ کنسول است؛ پایۀ ثابت تمام فرآیندهای سئو سایت! سئو داخلی به تمام فرآیندهایی که برای بهبود رتبه بندی در خارج از سایت انجام میشوند، گفته میشود؛ مانند لینک سازی خارجی. هر چقدر سئو خارجی بهتر انجام شود، شانس شما هم برای رسیدن به صفحه اول گوگل بیشتر است. همچنین باید سعی کنید از دریافت لینکهای خارجی باکیفیت، مرتبط و معتبر غافل نشوید؛ چرا که تاثیر بسیار زیادی روی وضعیت سئو سایت شما خواهد داشت. البته باید بدانید سئو خارجی را در چه زمانی انجام دهید و در انجام آن نیز زیاده روی نکنید.
چون پروتکل HTTPS از همه امنتر و مورد تایید گوگل است، باید همهٔ آدرسها را به آن ریدایرکت ۳۰۱ کنید. هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما میفرستیم. حالا فکر کنید داخل این خانه شیکترین دکوراسیون و لوازم منزل را داشته باشد، ولی اصلاً برقکشی نشده باشد! چه اتفاقی میافتد؟ همهٔ آن وسایل شیک در تاریکی مطلق فرو میروند و هیچ کس آنها را نمیبیند. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم. افزونه هایی مانند Yoast SEO و Rank Math به شما اجازه می دهند که بدون نیاز به ویرایش کد HTML، متاتگ ها را اضافه یا ویرایش کنید.
همهی این مزایا مربوط به آسانتر کردن خزیدن، فهرستبندی و پیمایش وبسایت شما است تا بتوانید بازدیدکنندگان بیشتری از وبسایت را از موتورهای جستجو دریافت کنید. علاوه بر این، یک وبسایت واکنشگرا میتواند به کاهش نرخ پرش و افزایش تعامل، کمک کند که برای گوگل و کاربران بسیار ارزشمند است. همچنین، طراحی ریسپانسیو میتواند قابلیت خزیدن در وبسایت شما را با دسترسی راحتتر کراولرها و ایندکس کردن محتوای سایت شما بهبود بخشد. با تسلط بر این علم، وبسایت شما به یک اتوبان پرسرعت تبدیل میشود که به طور مستقیم به رتبههای برتر گوگل ختم میشود. در این مقاله، شما را به سفری هیجانانگیز در دنیای سئو تکنیکال خواهیم برد. در این سفر، با رازهای موتور جستجو آشنا خواهید شد و یاد خواهید گرفت که چگونه با بهینهسازی فنی وبسایت خود، رتبه خود را در گوگل به طور چشمگیری ارتقا دهید.
صفحات با قابلیت AMP به گونهای طراحی شدهاند که سریعتر لود شوند و تجربه کاربری بهتری را برای کاربران تلفن همراه، فراهم کنند. عوامل متعددی میتوانند بر سرعت سایت تأثیر بگذارند، از جمله اندازه و پیچیدگی وبسایت، کیفیت سرور هاست، استفاده از تصاویر یا ویدیوهای حجیم و استفاده از افزونهها یا سایر ابزارها. با افزایش استفاده از دستگاه های موبایل، اهمیت طراحی سایت هایی که در تمام دستگاه ها به خوبی نمایش داده شوند، افزایش یافته است. چرا مهم است؟ اگر سایت شما در موبایل به درستی نمایش داده نشود، نه تنها کاربران را از دست می دهید، بلکه در رتبه بندی گوگل نیز دچار افت می شوید. وب سایت شما باید در تمامی صفحات نمایش از جمله رایانه، موبایل، تبلت و… به خوبی نمایش داده شود.
به عنوان مثال، اگر یک وبسایت دارای ساختار مسیریابی پیچیده و گیجکننده باشد، کراولرها مجبورند برای یافتن تمام صفحات موجود در سایت تلاش زیادی کنند که ممکن است برخی از صفحات کراول نشوند. تگ ها و متا تگ ها در سئو تکنیکال به موتورهای جستجو کمک می کنند تا اطلاعات بیشتری درباره صفحات وب درک کنند. این تگ ها شامل عناصر خاصی در کد HTML و ابزارهای مدیریت محتوا مانند وردپرس هستند که از دید کاربر پنهان اند اما برای موتورهای جستجو اهمیت بالایی دارند. سئو فنی به بهبود سرعت، امنیت و ساختار سایت کمک می کند، که همگی بر تجربه کاربری تأثیر مستقیم دارند. چرا مهم است؟ موتورهای جستجو سایت هایی را که تجربه کاربری بهتری ارائه می دهند، در اولویت قرار می دهند. آها، یادمان رفته بود، اگر نمی دانید سئو چیست اینجا را کلیک کنید در غیر اینطورت ادامه دهیم.
ممکن است زمانی بخواهید بعضی رباتها، برای مثال رباتهای مخرب با هدف آسیب رساندن به محتوا یا ارسال اسپم در تالارهای گفتگو، به طور کلی وبسایت شما را کراول نکنند. گاهی اوقات نیز ممکن است بخواهید رباتهای موتورهای جستجو، محتوای خاصی را ایندکس نکنند، چراکه بودجه کراول شما محدود است و نمیخواهید آن را صرف دادههای کماهمیت بکنید. برای بلاک کردن رباتهای خاص یا حذف صفحات با محتوای غیرضروری از فهرست کراول و ایندکس، میتوانید از فایل robots.txt استفاده کنید. اگر میخواهید دسترسی رباتهای خاصی را برای ایندکس کردن وبسایت خود محدود کنید، میتوانید با استفاده از تگ «noindex» این کار را انجام دهید. نقشه سایت یا sitemap یکی دیگر از اقدامات مهم سئو تکنیکال است که بصورت یک فایل شامل کدهای XML است.
سئو تکنیکال به مجموعه اقداماتی گفته میشود که به منظور بهبود جنبههای فنی یک وبسایت انجام میشوند. این اقدامات شامل بهینهسازی سرعت بارگذاری صفحات، بهبود ساختار URL، استفاده صحیح از تگهای HTML و XML، و مدیریت درست نقشه سایت است. هدف اصلی سئو تکنیکال این است که وبسایت شما برای موتورهای جستجو قابل درکتر و کاربرپسندتر شود. در دنیای دیجیتال امروز، سئو تکنیکال یکی از مهمترین عوامل برای بهبود رتبه وبسایتها در نتایج موتورهای جستجو است. برخلاف سئو محتوا یا سئو خارجی، سئو تکنیکال بیشتر بر جنبههای فنی وبسایت تمرکز دارد و هدف اصلی آن بهبود دسترسی، ایندکسگذاری، و تجربه کاربری در موتورهای جستجو است.
در صورتی که اصول سئو تکنیکال در سایت شما رعایت نشود، رتبه بندی مقالات و صفحات سایت به شدت افت کرده و حتی ممکن است ایندکس نشوند. بسیار مهم است تا اقداماتی از جمله ایجاد نقشه سایت، بهینه سازی فایل txt، اضافه کردن بردکرامپ و ناوبری سایت یا اصلاح ساختار آن به درستی انجام شوند. از آنجایی که UX و SEO پارامترهایی مشترکی دارند، بهبود آن منجر به کسب نتایج بهتر برای سئو سایت میشود. در این بخش کارهایی که سئو تکنیکال در جهت بهینه سازی UX انجام میدهد، بسیار مهم است و شامل مواردی همچون بهبود سرعت سایت و ریسپانسیو شدن آن میشود. همه این موارد از تاثیر منفی بر سئو سایت و رتبه بندی با بیشتر شدن نرخ بانس ریت و کاهش مخاطبان ورودی جلوگیری میکنند.
گوگل با ارائه فرمت AMP به کاربران موبایلی کمک کرده است تا سریعتر به خواسته هایشان برسند. صفحات 404 به صفحاتی گفته میشود که یا حذف شده اند و یا آدرس آنها تغییر کرده است. وقتی کاربران کلمهای را در گوگل سرچ میکنند و با صفحات 404 روبرو میشود، با نارضایتی سایت را ترک میکنند. همچنین اگر ربات های گوگل با این گونه صفحات مواجه شوند باعث افت رتبه سایت میشود. در ادامه مهمترین نکات سئو تکنیکال سایت را معرفی میکنیم و میتوانید از آنها به عنوان یک چک لیست سئو استفاده نمایید.
از سویی اگر صفحهای در دستهبندی در رده بالا قرار بگیرد، اهمیت بیشتر آن را نشان میدهد. نقشه سایت با فرمت XML به رباتهای موتورهای جستجو ساختار سایت شما و ارتباطات آن را نشان میدهد. در تصویر زیر بخش مربوط به نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول نشان داده شدهاست. این ابزار زمانی کاربرد دارد که میخواهید تست سازگاری سایت را با موبایل بگیرید. دلیل آن هم این است که امروزه تقریباً همه کاربران از موبایل استفاده میکنند و بخش زیادی از آنها با استفاده از موبایل سایت شما را بازدید میکنند.
تجزیه و تحلیل وبسایت با استفاده از سایت های آنالیز سئو، فرایند بررسی و ارزیابی عملکرد وبسایت شما است. این ابزارها اطلاعات مفیدی را درباره میزان بازدیدکنندگان، منابع ترافیک، رفتار کاربران، کلمات کلیدی مورد استفاده، صفحات محبوب و سایر معیارهای مربوطه جمعآوری میکنند. «ریچ ریزالت» (Rich Result) میتواند نقش مهمی در رتبهبندی شما ایفا کند. اگر محتوای شما در بخش ریچ ریزالت قرار بگیرد، نرخ کلیک آن با افزایش زیادی روبهرو میشود. اما اگر محتوا نتواند در این بخش قرار بگیرد، رتبه آن کاهش مییابد و پایینتر از تبلیغات، کادرهای پرسش و پاسخ، «نوار ویدیوها» (Video Carousels) و نتایج مشابه نشان داده میشود.
بهبود سئو تکنیکال و بهینهسازی وبسایت برای این بخش از سئو، باعث افزایش رتبه در موتورهای جستجو، جذب ترافیک بیشتر، افزایش تعامل کاربران و بهبود کارایی وبسایت شما میشود. با اعمال این تکنیکها و اصول، شما میتوانید وبسایت خود را بهبود داده و تجربه بهتری را به کاربران هدیه کنید. به طور معمول موتورهای جستجو هنگام کراول کردن وبسایت ردپایی از خودشان در فایل Log به جا میگذارند. بنابراین از طریق این فایلها میتوانید متوجه شوید که چه محتوایی در چه ساعتی کراول شده است. این اطلاعات به شما در بررسی بودجه محتوا و موانع احتمالی ایندکس شدن توسط رباتهای مختلف کمک میکند.
وجود صفحات بیهوده علاوه بر اتلاف بودجه خزش سایت شما و زمان ربات گوگل، امتیاز منفی را ایجاد میکنند. همچنین ممکن است منجر به نادیده گرفته شدن صفحات مهم سایت شما در هنگام خزش شوند. بنابراین مهم است که صفحات بیهوده و یا مشکل دار (404)، حذف شده، کپی (Duplicate) و نیمه کامل را مدیریت کنید. CDN به معنای شبکه تحویل محتوا است که به زبان ساده، چند نسخه کپی شده از سایت شما را در سرورهایی که در کشورهای مختلف قرار دارند، ذخیره می کند. در نتیجه، کاربران از سراسر نقاط جهان قادر خواهند بود به سرعت به سایت شما دسترسی داشته باشند و سرعت لود سایت کمتر خواهد شد. محتوا با کیفیت درصورتی که از کانالهای بازاریابی دیگر مانند شبکه های اجتماعی برای افزایش میزان بازدید کننده استفاده کند نتیجه سریعتری برای سایت به دست خواهد آورد.
به طور کلی، ساختار وبسایتها شبیه به تصویر زیر است و در آنها صفحاتی مانند «درباره ما»، «محصولات»، «اخبار» و... با استفاده از HTTPS مطمئن میشوید که هیچکس نمیتواند دادههای ردوبدلشده بین وبسایت و مرورگر را به دست بیاورد. برای مثال اگر افراد در وبسایت شما وارد حساب کاربری خود شوند، اطلاعات کاربریشان محفوظ میماند. برای بررسی وضعیت امن سایت خود از ابزار گوگل به اسم Safe Browsing استفاده کنید. گزارش HTTPS این ابزار تعداد صفحات ایندکسشده سایت شما که از پروتکل HTTP و HTTPS استفاده میکنند، نشان میدهد.
این صفحات باید به شکلی ساماندهی شوند که به موتورهای جستجو اجازه دهند آنها را به راحتی پیدا و کراول کنند. اینجاست که ساختار سایت شما (که معمولاً از آن به عنوان معماری اطلاعات وب سایت شما یاد میشود) اهمیت میابد. ساختار درست و منطقی وبسایت به موتورهای جستجو کمک میکند تا محتوای سایت را به درستی ایندکس کنند. ارتقاء قابلیت خوانایی محتوا بهبودی است که در متن و محتوای وبسایت اعمال میشود تا خواندن و درک محتوا توسط کاربران را بهبود بخشد. بهبود قابلیت خوانایی محتوا به کاربران کمک میکند مطالب را با سهولت بیشتری متوجه شوند و ارتباط بهتری با محتوا برقرار کنند.
یکی از قابلیتهای این ابزار این است که سایتتان را از نظر فنی بررسی میکند و گزارشهای مربوط به آن را بر اساس اولویت ارائه میدهد. بسیاری از متخصصان این ابزار را در کنار Screaming Frog استفاده میکنند که نتیجه فوقالعادهای داشته باشد. در این صورت، گوگل هر کدام از آنها را یک سایت جداگانه میشناسد و کپی بودن محتوای آن، منجر به کاهش رتبه سایتتان خواهد شد. بنابراین اگر چندین آدرس دارید، همه را به یک آدرس اصلی ریدایرکت کنید. برای حل این مشکل باید لینکهای شکسته را شناسایی و به مسیرهای صحیح تغییر مسیر دهید.
کاپریلا با تبلیغات هدفمند بر اساس کلیدواژه، بنرهای تبلیغاتی مرتبط با مطلب را به کاربران نمایش میدهد. در صورت استفاده از پلتفرم تبلیغات هدفمند کاپریلا، بنرهای تبلیغاتی مرتبط با موضوع نوشته و با حجم و اندازه کم را مانند تصویر زیر درون متن مشاهده خواهیم کرد. «عمق صفحه» (Page Depth) به تعداد لایههای موجود در یک صفحه در ساختار وبسایت اطلاق میشود. به بیان دیگر، به تعداد کلیکهای لازم برای رسیدن از صفحه اصلی وبسایت تا صفحه مدنظر، عمق صفحه گفته میشود. گاهی اوقات، ناچارید که ساختاری چندلایهای داشته باشید؛ در این صورت میتوانید مرتب کردن و دستهبندی دقیق وبسایت را در اولویتهای خود قرار بدهید.
وقتی یک روبات وبسایت شما را کراول میکند، ابتدا فایل robots.txt را چک مینماید. این پروتکل میتواند به روباتهای وب اجازه دهد یا اجازه ندهد که بخشهایی از سایت شما را بررسی کنند. اگر می خواهید از ایندکس شدن سایت های خود جلوگیری کنید، از یک متا ربات noindex استفاده کنید. ممکن است بخواهید برخی صفحات خود را ایندکس نکنید و دسترسی کراولر را به طور کلی مسدود کنید. حتی گوگل در اوایل سال 2014 اعلام کرد SSL یک عامل رتبه بندی محسوب میشود.
همانطور که گفتیم، سئو تکنیکال یا فنی به بهینهسازی جنبههای فنی وبسایت برای بهبود رتبه در موتورهای جستجو گفته میشود. بهبود سرعت وبسایت، ساده کردن ساختار وبسایت برای «خزش یا کراولینگ» (Crawling) و قابل درک کردن آن برای موتورهای جستجو از بخشهای اصلی و بسیار مهم سئو فنی است. میتوان گفت که سئو فنی بخشی از سئو داخلی است، چراکه برای بهبود عناصری درون وبسایت به منظور دریافت رتبههای بهتر در موتورهای جستجو به کار گرفته میشود. در حالی که اغلب به جای یکدیگر استفاده میشود، سئو داخلی و سئو فنی یکسان نیستند. در حقیقت، سئوی درون صفحه یا سئو داخلی، متا تگ ها، تصاویر، لینک داخلی و موارد مشابه را پوشش میدهد. به اینها به عنوان عناصر صفحهای که برای کاربران قابل مشاهده است فکر کنید.
استفاده از تبلیغات هدفمند راهی مناسب برای بکلینک گرفتن است و رتبه سایت شما را در گوگل و موتورهای جستجوی دیگر بهبود میبخشد. پلتفرمهای مشهوری مانند گوگل و فیسبوک، امکان استفاده از این نوع تبلیغات را برای کاربران خود فراهم میکنند. قرار گرفتن در بخش «Featured Snippet» نیز مانند ریچ ریزالت لینک صفحات را در بالای نتایج جستجو نشان میدهد، اما به اسکیماها ارتباطی ندارد. Featured Snippetها برای پاسخدهی سریع به پرسش کاربران طراحی شدهاند و به گفته گوگل، ارائه بهترین پاسخ به پرسشهای کاربران تنها راه قرار گرفتن در این بخش است. همانطور که گفتیم، «وقفههای زمانی یا تایم اوت سرور» (Server Timeouts) میتوانند باعث بروز خطاهای HTTP شوند و در دسترسی کاربران و رباتها به وبسایت، مانع ایجاد کنند.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری