خارپاشنه چیست و چگونه درمان میشود؟

خوشبختانه برای درمان خار پاشنه در خانه راه های ساده و کم خرج وجود دارد. خوشبختانه، خارپاشنه را می توان با تغییر شیوه زندگی روزانه، ورزش و روش های خانگی ساده درمان کرد. این کفیها با تقسیم مساوی فشار و ایجاد یک تکیه گاه بیشتر برای پاشنه، فشار وارد بر پاشنه را کم می کنند و درد را کاهش میدهند. ۱- سرما: استفاده از یخ اولین قدم درمانی برای کاهش التهاب است ،خصوصا در ورزشکاران . • امکان انجام کارهایی که پیش از این با درمان دارویی یا دیگر روشهای درمانی خار پاشنه ناسازگار بودند. کفی های طبی سفارشی که با استفاده از اسکن فشاری کف پا و یا اسکن سه بعدی در کلینیک های ارتوپدی فنی برای بیماران طراحی و ساخته می شود، بهترین نتیجه را دارند. پوشیدن کفشهای مناسب و حمایت کننده، انجام حرکتهای کششی و استفاده از ارتزهای سفارشی اصول درمان طولانی مدت عارضه خار پاشنه پا محسوب میشود.

اکثر پزشکان به بیماران توصیه میکنند تا حرکتهای کششی پا را ادامه دهند، اما از انجام فعالیتهای سنگین تا چند روز پس از تزریق خودداری کنند. انجام حرکتهای خاص: فعالیتهایی مانند دویدن مسافتهای طولانی، رقص باله و انجام حرکتهای ایروبیک، که فشار زیادی را به پاشنه و بافت متصل به آن وارد میکند، یکی از مهمترین علت خار پاشنه در سنین پایین تر است. اما در ۹۰ درصد حالات با استراحت، مواد گیاهی و طبیعی و ورزش درمان می شود. پاشنه پای خود را با روغن نارگیل گرم، ماساژ دهید. برای تأثیر بیشتر بهتر است هرشب قبل از خواب پای خود را ۱۰ دقیقه در آب گرم و نمک ، جوش شیرین یا سرکه سیب قرار دهید و بعد از آن با روغن نارگیل آن را چرب کنید جوارب بپوشید و به رختخواب بروید. مقدرا نمک داخل آب گرم بریزید و برای تسکین درد پاشنه پای خود را در آن قرار دهید.

سپس پای خود را به مدت ۱۰ دقیقه در آن قرار داده و این کار را برای ۲ هفته هرروز تکرار می کنیم. روی یک پا در حالی که پای دیگرتان را می کشید به جلو خم شوید، مثل حرکت دادن میز و این موقعیت را برای 10 تا 15 ثانیه نگه دارید. افراد دارای اضافه وزن، ریسک بیشتری برای ایجاد خار پاشنه دارند؛ درست مثل افرادی که آرتروز و ناهنجاریهای راه رفتن دارند، مثل اور پرونیشن (که تحت عنوان کف پای صاف نیز شناخته می شود). انتخاب کفش مناسب برای هر فعالیت بدنی؛ گرم کردن بدن و انجام حرکات کششی قبل از ورزش و فعالیت جسمی؛ و زیادهروی نکردن در هنگام انجام حرکات ورزشی نیز در پیشگیری از این عارضه مؤثرند. گاهی اوقات فرد برای کم کردن درد خود لنگ می زند. در برخی موارد، علت بروز خار پاشنه، ورزش کردن (به شیوهی ناصحیح) است.

این نوع کفی خار پاشنه نرم است و چون فشار روی پاشنه را کاهش میدهد، زخمهای پاشنه را درمان میکند و از عود کردن آن جلوگیری میکند. جوراب بپوشید(تا از یخ زدگی کف پا جلوگیری شود.) و آن را روی پاشنه و کف پای خود ۱۰ دقیقه رول کنید. خار پاشنه را می تواند با برخی عادات ساده، حرکات کششی، استراحت، پوشیدن کفش مناسب و استفاده از مواد طبیعی تا حد زیادی کنترل و درمان کرد. ۱/۲ فنجان سرکه سیب را در تابه ای گرم کرده و آن را در یک ظرف کوچک که با آب گرم پر شده، اضافه می کنیم. همچنین سرکه سیب با خاصیتی که دارد، موجب از بین رفتن کلسیم اضافی در پاشنه پا که باعث خار پاشنه شده نیز میشود. سرکه سیب برای کاهش درد و التهاب پاشنه پا مناسب است. برای تعیین پارگیهای رباط کف پا، التهاب یا رسوب کلسیم و وجود این بیماری استفاده میشود.